|
|
Xpress (Walibi World)
Hij is rood, ehm, roze, ehm, of was het nu groen? Hij gaat 90 kilometer per uur en heeft bijna
een kilometer baan op een oppervlak van 50 bij 60 meter. Ohja, hij gaat ook nog eens 3 keer over de
kop. Rara, waar heb ik het over? Xpress natuurlijk, de enige gelanceerde achtbaan van
Nederland.
|
Heel veel baan op een heel klein oppervlak. |
|
|
Ook voor mij is de naam Xpress nog moeilijk om te gebruiken, omdat deze achtbaan vijf seizoenen
bekend is geweest als Superman the Ride, de gelanceerde achtbaan van het destijdse
Six Flags Holland. De rood met blauwe kleuren, hoewel ietwat aangetast door de
elementen, herinneren ons nog aan deze periode. Maar in een verder verleden heeft deze achtbaan nog
een andere naam gehad. En andere kleuren.
Er zijn nog maar een paar foto's te vinden waarop Xpress in zijn originele fabriekskleuren te zien
is. De kleuren groen en paars. Groen voor de baan, en paars voor supports, net als Goliath. Als we
de geruchten moeten geloven zou de baan eigenlijk openen onder de naam Riddler's
Revenge. Of was het toch Joker's Jinx? Zoals met de meeste geruchten het
geval is, is het niet helemaal duidelijk wat nou waarheid is. Wel weten we voor 100% zeker dat Xpress
niet uit de fabriek gerold is in de roze met blauwe kleuren waarin hij momenteel te bewonderen
is.
Waarom geen Riddler's Revenge of Joker's Jinx? Het schijnt dat de Six Flags Group, de voormalige
eigenaar van het huidige Walibi World, eerste deze Batman slechterikken op het oog had om de hoofdrol
te spelen in deze achtbaan. Eén van de twee in ieder geval. Maar gezien de wat mindere
populariteit van Batman in Nederland is uiteindelijk toch voor Superman, een andere superheld uit
de stal van DC Comics, gekozen.
Op het moment dat dit besloten werd was de bouw al begonnen en een groot deel van de gifgroene
baandelen was al ter plaatste gearriveerd. Toen kwam een overduidelijk probleem naar voren;
Superman heeft niets met groen te maken. Superman ís rood en blauw, dus in het strakke tijdschema
van de bouw moest ook nog tijd gevonden worden om de baan in een andere kleur over te schilderen.
Vervolgens werden de entree, het station, de treinen en zelfs de wachtrij op zijn Supermans
aangekleed. Gasten stonden te wachten tussen de kantoren van de Daily Planet en voordat men naar
buiten liep moest men langs een telefooncel. Hetzelfde soort telefooncel waar Superman zich normaal
omkleedt om daarna levens te redden en het kwaad te bestrijden. Na het passeren van deze telefooncel
kwam men na een korte tocht door de openlucht bij het station van Superman the Ride aan.
Op het moment dat Six Flags Holland werd omgetoverd tot Walibi World moest het kantoor van de Daily
Planet verdwijnen en plaatsmaken voor iets anders. Alles wat met Superman te maken had moest uit het
park weg omdat de Six Flags Group de eigenaar was van alle rechten. StarParks Europe wilde deze
rechten niet overkopen, omdat Superman en de andere Six Flags figuren volgens general manager Marcel
Schonenberg te Amerikaans waren, en niet leefden onder het Nederlandse publiek. Uiteindelijk maakte
het kantoor plaats voor een treinstation waar vandaan de express treinen vertrekken. Zo nu en dan
klinkt er een omroepbericht door de speakers en de kamertjes die ons nog herinneren aan het kantoor
van de Daily Planet hebben stationstaken gekregen. Zo is er een garderobe en een verloren voorwerpen
kantoortje. Echt grote aanpassingen zijn er niet gemaakt. Een paar posters aan de muur zijn eigenlijk
het enige dat je eraan herinnert dat je in een station loopt. De nieuwe naam van de attractie?
Xpress. Een populistische verbastering van ÉexpressÉ, dat ons moet doen denken aan de
express treinen die vanaf het station zouden vertrekken.
|
De trein flitst langs het eerste rechte stuk; dit baandeel heeft in Walibi World geen remmen. |
|
|
*whoosh* |
|
|
Maar eigenlijk gaat het natuurlijk, vooral in Walibi World, om de attractie zelf, en niet de
aankleding.
Xpress is nagenoeg identiek aan de Rock 'n' Roller Coaster, een wilde overdekte
achtbaan in het Parijse pretpark Walt Disney Studios. Ook in de MGM-Studios in Orlando is een
broertje van Xpress te vinden. Toch verschilt Xpress op enkele punten behoorlijk van zijn broertjes.
Zo kan onze Nederlandse variant maar met maximaal twee treinen rijden, in tegenstelling tot 4
treinen bij de Disney varianten. Dit komt onder andere doordat Xpress maar één station
heeft, en minder remsecties dan de Disney banen.
Deze minimale verschillen zijn aangebracht door Vekoma. Medio 1999 werden zij benaderd door de Six
Flags Group, die in 2000 haar eerste Europese park Six Flags Holland wilde openen. Hiervoor wilde
Six Flags een aantal achtbanen aankopen, waaronder een gelanceerde achtbaan. Ook een houten achtbaan
en een boomerang stonden op het verlanglijstje. Van deze laatste twee had Vekoma al ontwerpen
klaarliggen, maar van een gelanceerde achtbaan nog niet. Ze hadden immers alleen nog maar een
gelanceerde achtbaan verkocht aan Disney, en die moest exclusief blijven. Dat wil zeggen dat ze geen
achtbaan met een identieke lay-out mochten verkopen.
Door de tijdsdruk besloten de ontwerpers van Vekoma dat het onmogelijk zou zijn een compleet nieuwe
baan te ontwerpen en testen. Daarom kozen zij voor een wat simpelere methode; ze pastten het ontwerp
van de Disney achtbaan zo aan dat ze van Disney toestemming zouden krijgen deze te verkopen aan de
Six Flags Group. En daarom is Xpress net iets anders dan Rock 'n' Roller Coaster. Een verschil van
slechts enkele meters.
Het is moeilijk te ontkennen dat de baan een technologisch wonder is. Er wordt van een revolutionair
lanceermechanisme gebruik gemaakt, de baan is compact en relatief soepel en bovendien is het mogelijk
om met veel treinen op dezelfde baan te rijden. Qua techniek achter de schermen is het een
meesterwerk, maar qua ritervaring laat de baan toch te wensen over.
Wat mist de baan dan? Zoals John Wardley, een achtbaan en attractie ontwerper voor de Tussauds Group
in een documentaire zei; "Een achtbaan is als een goed boek. Er zit een goed begin in, een
geweldig middenstuk en een verrassend einde!" Bij een groot aantal achtbanen is dit ook het
geval. Een achtbaan krijgt tegenwoordig niet alleen een verhaal mee, maar de rit moet ook als een
verhaal zijn. Niet alleen qua bewegingen, maar ook qua snelheid en spanning. En er moet, boven alles,
sprake zijn van spanningsopbouw en een climax. Bij Xpress is dit niet het geval. De achtbaan kent
een snelle start, maar dat is ook meteen het einde van de spanning. Al na de eerste, nog wel
spannende en spectaculaire, inversie raakt de snelheid uit de baan en na een paar flauwe bochten
en zouteloze elementen bereikt de trein de eindremmen. Het ritje is afgelopen en de bezoeker is een
illusie armer.
Disney weet deze tekortkomingen van het ontwerp op een fantastische manier te combineren met
krachtige muziek van Aerosmith en briljante lichteffecten. Helaas heeft Walibi World tot op heden
nog geen thematisering toegevoegd aan de baan, waardoor de climax aan het begin van de attractie zit,
en niet aan het einde. Laten we hopen dat ze deze climax in de toekomst weten te verleggen tot de
laatste remsectie van Xpress.
Xpress is een mooie achtbaan; prachtig gelegen aan de rand van het park, half boven een meer. De baan
ligt er zonder meer mooi bij. Wel kan Xpress een grote schoonmaak en een schilderbeurt gebruiken.
Maar eigenlijk doet dat weinig af aan de ritervaring… die helaas ook niet zo heel sterk is. Gelukkig
voor Walibi World is de lancering van Xpress een geweldige ervaring, en blijft de baan erg populair
onder de bezoekers. Dát maakt Xpress tot een toppertje, ongeacht onze kritische
kanttekeningen.
-René Tuithof; bewerkt door Frank Cornelissen
|
|
|